Een Belgische lepel uit de familie

Publicatie1
In iedere familie wordt wel iets bewaard waaraan bijzondere herinneringen verbonden zijn. In een volgend blog zal ik iets vertellen over een paar zilveren couverts die ik van mijn oma gekregen heb. Het monogram EL is dat van haar tante, Elizabeth Luijt (1891-1967). Tot mijn verbazing bleek één lepel heel bijzondere merken te bezitten. Er staan er maar twee op: een vuist met een staf erin met daarnaast de letter A, waaruit blijkt dat de lepel omstreeks 1815 in Brussel is gemaakt. Het meesterteken kende ik in heel ander verband: de letter D in een vlammend hart is het meesterteken van Joseph Germain Dutalis (1780-1852), hofleverancier van koning Willem I en één van de belangrijkste Belgische zilversmeden uit de vroege 19de eeuw.

merken

Leopold I, de eerste koning van België, bezat lepels van hetzelfde model. Ze staan beschreven in de catalogus J.G. Dutalis van Zilversmuseum het Sterckshof in Antwerpen. Daarom leek deze lepel me buitengewoon toepasselijk voor deze dag.

2 thoughts on “Een Belgische lepel uit de familie

Geef een reactie

