Wat doet de conservator in zijn vakantie?

P1020891

Reliekhouder, Hugo d' Oignies, goud, zilver, edelstenen, Oignies, 1238, 50,5 x 35 cm, Namen, Musée provincial des Arts ancien du Namurois

Reliekhouder, Hugo d’ Oignies, goud, zilver, edelstenen, Oignies, 1238, 50,5 x 35 cm, Namen, Musée provincial des Arts ancien du Namurois

Vakanties worden niet alleen gebruikt om bij te komen, maar ook om verschillende andere musea te zien. De afgelopen weken was het thema Middeleeuwen; hoogtepunten van de edelsmeedkunst uit die periode zijn in relatief grote aantallen in België bewaard gebleven. Alleen al het unieke, voor 1240 door Hugo van Oignies vervaardigde ensemble in het Musée provincial des Arts ancien du Namurois was een omweg waard. Virtuositeit in goudfiligrain en niëllo gebruikt de kunstenaar in een samenhangend ontwerp. Als je in- en uitzoomt op de reliekhouder zie je dat zowel de grote lijn als de details door bladranken worden bepaald.

In Luik moet je vooral de schatkamer van de kathedraal niet vergeten, waar één van de grootste deels verguld zilveren borstbeelden worden bewaard die in de vroege zestiende eeuw zijn ontstaan. Het leukste van het tussen 1505 en 1512 door Hans von Reutlingen uit Aken gemaakte beeld is het stripverhaal rond de voet. Gevat in buitengewoon fraai gotisch maaswerk zijn verschillende scènes uit het leven van de heilige weergegeven.

Reliekhouder van Sint Lambertus, goud, zilver, edelstenen, Aken 1508-1512, door Hans van Reutlingen, Museum Kathedraal Luik.

Reliekhouder van Sint Lambertus, goud, zilver, edelstenen, Aken 1508-1512, door Hans van Reutlingen, Museum Kathedraal Luik.

Reliekhouder Lambertus, detail voet

Reliekhouder Lambertus, detail voet

Monstrans, Breda, ca 1520, toegeschreven aan Jan Geldolfs Hoghenzoon, zilver, deels verguld, h. 64 cm, Rijksmuseum BK-1981-2.

Monstrans, Breda, ca 1520, toegeschreven aan Jan Geldolfs Hoghenzoon, zilver, deels verguld, h. 64 cm, Rijksmuseum BK-1981-2.

In het Noorden is veel minder middeleeuws materiaal bewaard gebleven, en ook al weten we dat de kerken ook hier indrukwekkende kerkschatten moeten hebben bezeten, is het zelden mogelijk om nog een indruk te geven van de kwaliteit daarvan. Dat het beeld zoals dat in het Rijksmuseum wordt getoond, aan bijstelling toe is, toont de vergelijking van een Bredase monstrans met een ruim een meter hoog exemplaar dat omstreeks datzelfde moment in Amsterdam voor het Clarissenklooster is gemaakt. Waar de Bredase monstrans statisch is, is alles aan het Amsterdamse voorbeeld in beweging, vanaf de complex geometrische voet tot aan de kantachtige opbouw, waarin gotisch maaswerk met figuren en bladeren worden gecombineerd. Om hem te zien moet je naar Leuven, waar hij vanaf het midden van de zestiende eeuw wordt bewaard.

Monstrans, verguld zilver, h. ca. 115 cm, Amsterdam 1517, Sint Pieterskerk Leuven

Monstrans, verguld zilver, h. ca. 115 cm, Amsterdam 1517, Sint Pieterskerk Leuven

Monstrans detail

Monstrans detail

Advertenties

4 thoughts on “Wat doet de conservator in zijn vakantie?

  1. Ja, die Zuidelijke Nederlanden zijn veel beter in het bewaren van mooie middeleeuwse stukken!
    Heel bijzondere monstrans. Ga ik ook nog eens bekijken in Leuven.

  2. Tja, ik weet niet of Maastricht ook gerekend wordt tot de zuidelijke Nederlanden, maar daar heb je in de Servaaskerk een prachtige schatkamer met stukken die teruggaan tot de vroege middeleeuwen. Iets minder bekend is die van de O.L. Vrouwekerk, maar ook zeer de moeite waard.

  3. Dan maken we toch zeker een afspraak, want dan laat ik je zien wat ze in de Servaaskerk met Cuypers hebben gedaan. O, gruwel! En ter compensatie even naar Museum aan het vrijthof. ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s